13.10.10

Brands for Good

Όταν ο Bill Gates και ο Warren Buffett αυξάνουν το status τους όχι αυξάνοντας αλλά μοιράζοντας την περιουσία τους και, ταυτόχρονα, καλούν τους πιο ευκατάστατους Αμερικάνους να κάνουν το ίδιο, ακόμα και οι λιγότερο μυημένοι μπορούν να καταλάβουν ότι οδηγούμαστε σε μια εποχή μεγάλων αλλαγών.

Πολλές αξίες, πεποιθήσεις και πρακτικές που οι επιχειρήσεις, και κατά συνέπεια και τα brands, θεωρούσαν για αρκετές δεκαετίες ως δεδομένες, αμφισβητούνται πλήρως.

Και όχι, η τρέχουσα χρηματοοικονομική κρίση δεν είναι η αιτία, ακριβώς το αντίθετο, είναι ένα ακόμη σύμπτωμα. Οι οικολογικές και κοινωνικο-οικονομικές παρενέργειες του ακραίου καταναλωτισμού καταγράφονται τα τελευταία χρόνια συνεχώς και τείνουν να γίνουν συλλογική συνείδηση*. Παράλληλα, η τεράστια εμπειρία κατανάλωσης που έχει συσσωρεύσει η κοινωνία, σε συνδυασμό με την αύξηση της διαφάνειας που έχει φέρει η τεχνολογική πρόοδος μέσα από τις δυνατότητες ελεύθερης και σε βάθος πληροφόρησης, «γέρνουν» τη ζυγαριά ισχύος από τη μεριά των brands στη μεριά των ανθρώπων.

Σε αυτήν την κατάσταση, τα brands δεν έχουν άλλη επιλογή από το να επανεξετάσουν τη στάση τους, να προσαρμοστούν και να αντικατοπτρίσουν το πνεύμα της εποχής. Να μη βλέπουν τους ανθρώπους απλά ως δυνητικούς καταναλωτές. Να θέσουν ως αποστολή τους το να υπηρετούν και να συμμετέχουν με τον δικό τους αποτελεσματικό και υπεύθυνο τρόπο. Να γίνουν τμήμα του ιστού της αληθινής ζωής και της κοινωνίας. Πώς; Να μην προσπαθούν απλά να διαφημίζουν, να υπόσχονται και να πουλάνε, αλλά να είναι χρήσιμα, να δημιουργούν, να εκπλήσσουν, να διασκεδάζουν, να βοηθάνε, να συνεισφέρουν, να είναι «καλά» με οποιοδήποτε πιθανό τρόπο μπορείτε να σκεφτείτε.

Τα brands δε μπορούν πια να νιώθουν δέκτες consumer insights και πομποί brand propositions. Σήμερα, ο σημαντικότερος πομπός brand propositions είναι ο ίδιος ο καταναλωτής, συνεπώς τα brands οφείλουν να σταθούν δίπλα του, να τον πείσουν για την ειλικρίνεια και τις καλές τους προθέσεις, να αποδεχτούν τη δική του αλήθεια και να συμμετέχουν θετικά σε αυτή και όχι να προσπαθήσουν να επιβάλλουν τη δική τους.



* Τώρα, θα ήταν άδικο να κατηγορηθούν τα brands και οι εταιρείες για όλα τα τρέχοντα προβλήματα του κόσμου. Σε τελική ανάλυση, ο καταναλωτισμός και ο καπιταλισμός είναι υπεύθυνοι για τη μεγάλη αύξηση στη διεθνή ευημερία, που επιτρέπει στους καταναλωτές αφού κάλυψαν τις βασικές τους ανάγκες, να κινηθούν προς την αναζήτηση του πραγματικού νοήματος της κατανάλωσης ή και της ζωής - μιας αναζήτησης που φυσικά δε θα ήταν δυνατή αν είχαν ακόμα να αντιμετωπίσουν την πείνα, το κρύο ή την αρρώστια.


Του Γιώργου Αναστασιάδη, αναδημοσιεύθηκε από το Μarketing Week, τεύχος 1308, 15/10/2010, στήλη Brand Forward

0 σχόλια: