18.5.11

Branding εις τους Aιώνες των Aιώνων Aμήν

Χριστός Ανέστη! Τέλειο tagline, δεν βρίσκετε; Μέρες που είναι είπα να καταπιαστώ με θρησκευτικό θέμα. Μιας και χωρίς αμφιβολία, δεν υπάρχουν πιο επιτυχημένοι branders από τις θρησκείες. Ό,τι και αν σημαίνει αποτελεσματικό branding, οι θρησκείες το έχουν εφαρμόσει ιδανικά για πολλούς αιώνες δημιουργώντας τα πιο ολοκληρωμένα brands που μπορώ να σκεφτώ. Άλλωστε αυτό που αποζητούν θρησκείες και εμπορικά brands είναι κοινό. Στα αγγλικά μπορεί να έχει μια μικρή διαφορά το «faith» από το «loyalty» αλλά στα ελληνικά και τα δύο μεταφράζονται στην «πίστη».

Κάθε brand που σέβεται τον εαυτό του, δίνει στους δυνητικούς πιστούς του μια δελεαστική υπόσχεση και πιστεύει σε μεγάλες αξίες. Ωραία η υπόσχεση της Ιkea για «εκδημοκρατισμό του design». Ακόμα πιο ωραία η πίστη της Disney στη «μαγεία της παιδικής ηλικίας». Αλλά μπορείτε να φανταστείτε πιο δελεαστικές υποσχέσεις από τη «μετά θάνατο ζωή» του Χριστιανισμού και του Ισλάμ ή τη «νιρβάνα» του Bουδισμού; Ή αξίες μεγαλύτερες από «την αγάπη και τη συγχώρεση» του Χριστιανισμού ή τις «τέσσερις ευγενείς αλήθειες» και το «Ντάρμα» του Βουδισμού;

Ο Michael Jordan πρέσβευε το «Just do It» για τη Nike. Ο Steve Jobs μέσα από τη διαδρομή του απέδειξε την αλήθεια της Αpple: «Man is the creator of change in this world». Ο Richard Branson δεν χάνει ευκαιρία να φωτογραφηθεί για χάρη της Virgin. Όλοι τους σημαντικοί brand ambassadors, κανένας όμως όσο ο Σιντάρτα Γκαουτάμα για τον Βουδισμό ή ο Ιησούς ο Ναζωραίος για τον Χριστιανισμό.

Κάθε τόσο ψάχνουμε για νέα rituals που θα ενδυναμώσουν την εμπειρία που συνδέεται με τα brands μας. Αν δεν σας φτάνουν ως παράδειγμα όσα έχετε ήδη ζήσει στην ορθόδοξη ελληνική παράδοση, ρίξτε μια ματιά στους «πέντε στύλους της τήρησης» του Ισλάμ ή διαβάστε για το «Shinbutsu Shugo» των Γιαπωνέζων για να πειστείτε πόσο μπροστά είναι οι θρησκείες και σε αυτόν τον τομέα.

Αν θεωρείτε ισχυρό λογότυπο το αστέρι της Mercedes, σκεφτείτε τη δύναμη του Yin Yang στον Ταοϊσμό ή του Σταυρού στον Χριστιανισμό. Ή ανατρέξτε στους συμβολισμούς που κρύβουν τα σύμβολα της νεαρής Σαηεντολογίας.

Τα brands επενδύουν τα μέγιστα στο να φτιάχνουν τους τέλειους χώρους αγοράς και εμπειρίας τους από τους καταναλωτές, σωστά; Σκεφτείτε λοιπόν πόση σκέψη, ταλέντο, προσπάθεια και χρήματα έχουν επενδυθεί από τις θρησκείες στην προσπάθεια σχεδιασμού και δημιουργίας των κάθε είδους ναών.

Και αν θέλετε ένα κερασάκι στην τούρτα, σκεφτείτε πόσο περίτεχνα οι μεγάλες θρησκείες χτίζουν «substantiators» και «reasons-to-believe». Μύθοι, θρύλοι, θαύματα, ιερές σινδόνες και πανάγιοι τάφοι, αρχαίοι ναοί. Ή προσπαθήστε να σκεφτείτε προγράμματα προβολής και προώθησης πιο ολοκληρωμένα από αυτά που ασκούν οι εκκλησίες. Τεράστια branded events οι εκάστοτε θρησκευτικές εορτές, καλοσχεδιασμένα on-site promotions οι καθημερινές λειτουργίες, ιδανικοί promoters οι ιερείς, αποτελεσματικά λανσαρίσματα σε νέες αγορές οι ιεραποστολές, above the line media τα βιβλία με μαρτυρίες που παραμένουν best sellers στο πέρασμα των αιώνων, τα block busters που παρουσιάζουν τον μύθο ως ιστορία, τα εκκλησιαστικά ΜΜΕ και έντυπα αλλά και τα ανεξάρτητα τηλεοπτικά κανάλια, εφημερίδες και περιοδικά που αφιερώνουν με κάθε αφορμή άφθονο χρόνο και σελίδες στις θρησκευτικές τελετές, στους θρησκευτικούς εορτασμούς, στα σχετικά έθιμα.

Και φυασικά στην εποχή μας, που ο άνθρωπος κερδίζει σε ισχύ, οι θρησκείες όπως και τα brands, προσπαθούν να προσαρμόζονται στη νέα κατάσταση για να πετύχουν το customer retention και το new recruitment: «Ελάτε όπως είστε, με τα τζην, με το σκουλαρίκι».


Του Γιώργου Αναστασιάδη, αναδημοσιεύθηκε από το Μarketing Week, τεύχος 1336, 28/04/2011, στήλη Brand Forward

0 σχόλια: