24.6.11

Brands και Socializing


Τον τελευταίο καιρό διαπιστώνω ότι πάρα την οικονομική κρίση έχουν περιοριστεί τα brands που βομβαρδίζουν τα Social Media με διαφημιστικά μηνύματα. Και είναι λιγότερα αυτά που πανηγυρίζουν την «καινοτόμο» ενασχόλησή τους με τη δημιουργία ενός ακόμη διαγωνισμού ή απλοϊκού game, ενός ακόμα wannabe viral movie, μιας ακόμα φιλόδοξης παραγωγής «ειδικά για το Internet».
Καταρχήν, για να μην παρεξηγηθώ, δεν εννοώ ότι όλα τα παραπάνω ήταν καταδικαστέα. Ο πειραματισμός είναι αυτός που οδηγεί στη γνώση, και η αντίστοιχη τριβή κάποιων brands με τα Social Media είναι αυτή που πιθανόν τα οδηγεί σε πιο συγκροτημένα επόμενα βήματα. Και ούτε υποστηρίζω ότι οι σημερινοί χρήστες ενοχλούνται από το branded περιεχόμενο. Είναι εξοικειωμένοι με αυτό, απλά συχνά αδιαφορούν όταν δεν έχει κάτι πιο ενδιαφέρον από το ατελείωτο περιεχόμενο που κυκλοφορεί ελεύθερα και παντού στο Internet και στα Μ.Μ.Ε.

Είναι πολλά πια τα brands που αρχίζουν να μελετάνε πιο προσεκτικά τον ρόλο τους μέσα στα social networks. Αποδέχονται ότι τα Social Media είναι κυρίως για πραγματικούς ανθρώπους, ότι αφορούν στην επικοινωνία μεταξύ χρηστών. Και αντίστοιχα αρχίζουν να προσαρμόζονται ώστε από την αναζήτηση fans και likes προσπαθούν να γίνουν και αυτά πραγματικοί χρήστες, να αρχίσουν να συμμετέχουν στην επικοινωνία. Μα, θα μου πείτε, είναι δυνατόν να δεις το brand σαν έναν ακόμα φίλο σου; Να συζητήσεις μαζί του στο wall του Facebook, στο timeline του Twitter, να του στείλεις pm; Όχι, για τους περισσότερους. Γι’ αυτό και δεν νομίζω ότι υπάρχει και πραγματικός λόγος για τα brands να παίξουν αυτόν το ρόλο. Αλλά ούτε και πιστεύω ότι πρέπει αναγκαστικά να περιορίζονται σε έναν απλά ενημερωτικό ρόλο.

Κάθε brand, όπως ο κάθε ανθρώπινος χρήστης, έχει κι αυτό την εξειδίκευσή του. Σε αντίθεση όμως με τον μέσο χρήστη, έχει την τύχη να γνωρίζουν αυτήν του την εξειδίκευση πολλοί περισσότεροι άλλοι χρήστες. Και μάλιστα, να του αναγνωρίζουν ότι έχει και περισσότερους πόρους να επενδύσει σε όποια του προσπάθεια και να είναι εξοικειωμένοι και με τη συνήθεια του να διαφημίζεται. Αυτό πιθανότατα δημιουργεί τη βάση δραστηριοποίησης για το brand. Μπορεί να παίξει τον ρόλο του «δημοφιλούς εξειδικευμένου χρήστη», που γίνεται ο ειδικός που ξεκινά τη συζήτηση, ο facilitator επαφών μεταξύ φίλων ή και ξένων, αυτός που εντείνει την εμπειρία των χρηστών μέσα στα Social Media, όχι δημιουργώντας ατομικές εμπειρίες αλλά ουσιαστικά δημιουργώντας «social networks» μέσα στο «social network», κατασκευάζοντας και διανέμοντας μια δική του πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης μέσα στις υφιστάμενες πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων.

Του Γιώργου Αναστασιάδη, αναδημοσιεύθηκε από το Μarketing Week, τεύχος 1339, 19/05/2011, στήλη Brand Forward

0 σχόλια: